Huisreglement

Deze omgangsvormen zijn gebaseerd op de yama’s en niyama’s waarmee we een respectvolle en liefdevolle omgeving voor elkaar kunnen creëren en behouden.

 Yama’s

Ahimsa – geweldloosheid

  • Geef elkaar de ruimte, houdt 1,5 meter afstand. Respecteer je eigen grenzen en die van anderen. Zowel lichamelijk als geestelijk.
  • Deel het met de docent als je een blessure ofwel ander soort trauma hebt. Als je ziek bent is het beter te rusten.
  • Weest terughoudend in het eten van een maaltijd minimaal 2 uur voorafgaand aan de les.
  • Zet je telefoon uit tijdens de les en laat hem in de kleedkamer.

Satya – eerlijkheid

  • We creëren een omgeving van vertrouwen waarin we ons zelf kunnen zijn en elkaars unieke persoonlijkheden respecteren.
  • Blijf in je eigen waarheid met respect voor andermans waarheid.

Asteya – niet stelen

  • Zorg goed voor je lichaam, geest en ziel. Als je niet goed voor jezelf zorgt betekent dit dat je van jezelf steelt en daarmee ook van anderen.
  • Respecteer dat iets niet van jou is en blijf er vanaf.
  • Geef elkaar tijd en ruimte.
  • Wees 5 – 15 minuten voor aanvang van de les in de studio.
  • Als je minder dan 1 uur van te voren afmeld voor de les zal deze wel doorbelast worden
  • Je gegevens worden door Dananda, Momoyoga en Mollie payments uitgewisseld ten einde de reserveringen en betalingen correct te laten verlopen. Verder worden je gegevens niet verstrekt aan derden.

Brahmacarya – conservatie van vitale energie

  • Wees matig in het delen van gedachten, woorden en acties en als je iets deelt THINK Is it True, Helpful, Inspiring, Necessary, Kind?
  • Bewaar de rust in de studio.
  • Wees bewust waar je je energie aan besteedt.

Aparigraha – geen hebzucht

  • Geniet van yoga, maar overwerk je lichaam en geest niet.
  • 50% is voor de oefening, 50% is voor jezelf.

 

Niyama’s

Sauca – reinheid

  • Reinheid van zowel lichaam als geest.
  • Zorg dat je schone handen en voeten hebt voordat je de les in gaat.
  • Help om de studio schoon en opgeruimd te houden. Ruim zelf je spullen weer netjes op na de les en maak je matje schoon met het daarvoor bestemde reinigingsmiddel.
  • Laat alles wat je op de mat niet nodig hebt in de kleedkamer.
  • Respecteer elkaars ruimte, loop niet over andermans yogamat heen.

Samtosa – tevredenheid

  • We hebben allemaal zo onze grenzen. Respecteer de jouwe. Het gaat om jouw beoefening, weest tevreden met wat je vandaag lukt.

Tapas – vurige inzet/discipline

  • Je kunt je doelen bereiken door regelmatig te beoefenen, maar houdt de yama’s in gedachten.
  • Juist een vast moment in de week en op de dag zorgt er voor dat je steeds makkelijker je beoefening uitvoert. Zie het als tandenpoetsen, het kost je eerst moeite om het te leren elke ochtend te doen en nu gaat het bijna vanzelf.

Svadhyaya – zelfontwikkeling/zelfonderzoek

  • Yoga gaat niet om de eindhouding, het gaat om de weg er naartoe.
  • Verkrijg zelfinzicht door je beoefening.
  • Verkrijg kennis uit de theorie tijdens workshops of lees literatuur.
  • Jij kent je zelf als geen ander. Je bent vrij om vragen of opmerkingen te delen met je docent.

Isvara Pranidana – Overgave/ vertrouwen op het goddelijke

  • Yoga verbreedt je blik op het leven. Geef je hieraan over. Verwonder je en ervaar.
Loading