Yoga voor thuis, 10 tips en trucs om dit te (blijven) doen

Misschien ga je zelf naar yogalessen. Je volgt één of twee lessen per week en dat voelt goed. Tijdens de lessen beoefen je voornamelijk yoga asana’s, de houdingen. Soms wordt er ook pranayama, ademhalingstechnieken in de meditatiehouding, gegeven tijdens de yogales. Het voelt voor de meesten goed voor het lichaam en vaak ook voor de geest. Je merkt dat je er rustig van wordt en dat de stress afneemt.

Yoga is echter veel meer dan dat. Het is een weg naar verlichting. Het is een weg naar het zien van de waarheid. Het zien van wie of wat jij eigenlijk bent.

Het is een lange weg die niet in een jaar of 2 afgelegd kan worden. Je doet er misschien wel een leven lang over of meer levens, wie zal het zeggen.

Constante beoefening

In alle belangrijke yogateksten wordt nadruk gelegd op Sadhana, oftewel constante beoefening. Om dit te kunnen bereiken is 1 a 2 lessen per week in de yogastudio niet genoeg. Je zult ook zelf thuis moeten oefenen. Niet alleen de yama’s en niyama’s die ik eerder dit jaar omschreven heb, maar ook je asana, meditatie en concentratie oefeningen. Vol overgave en discipline thuis beoefenen, maar dan wel met geweldloosheid.

“Ja hallo!” Zal je denken, “Hoe kan ik nou vol discipline zijn en ook liefs voor mezelf zijn als ik een dagje niet wil beoefenen?”. Dat is het mooie aan yoga. Je kunt het altijd beoefenen, je kunt jouw beoefening aanpassen aan hoe jij je die dag voelt. Hierbij een paar tips en trucs om jezelf op een liefdevolle manier elke ochtend of avond op je matje of kussen te krijgen.

10 tips en trucs voor thuis

  1. Koop een matje en meditatiekussen voor jezelf. Dit alleen voelt al goed. En leg het dan op een plek waar je het kan zien als je ’s ochtends op staat of ’s avonds naar bed gaat. Het is een stille plek, waar je jezelf kunt afzonderen. Het is plek waar jij je heel fijn voelt. Die kun je ook creëren door bijvoorbeeld wierook te branden of bepaalde voorwerpen neer te zetten. Een plantje, kaarsje e.d.
  2. Let goed op in de les wat de leraar tegen je zegt en laat het als een soort echo in je geest doorstromen. Je neemt dit mee naar huis en als je op je matje gaat staan of zitten hoor je de vertrouwde stem van je leraar die je door de asana’s heen praat.
  3. Maak contact met je energiepunt in je buik. Voel wat jou vandaag gaat helpen. Ga je inderdaad yoga asana’s beoefenen, of heb je meer behoefte aan meditatie en ademhalingsoefeningen? Of ga je alleen 10 minuten in savasana liggen en doe je een bodyscan?
  4. De yoga asana’s zijn een goede manier om je geest stil te krijgen en het lichaam sterk te maken. Als je deze thuis gaat doen, maak het jezelf niet te moeilijk! Begin met 10 minuten. 10 minuten Zonnegroet A bijvoorbeeld. Hoeveel zonnegroetjes je dan doet maakt niet uit. Al maak je maar 1 cyclus af. Je zal merken dat als je dit elke ochtend doet, dat je dan vanzelf meer wil. Je staat vanzelf langer op je mat én je gaat merken dat je meer met je lijf in contact staat.
  5. Voor de meditatie hoef je ook niet direct van jezelf te verwachten dat je een half uur stil kunt zitten. Een hardloper kan ook niet gelijk 5 km lopen, die begint ook met een minuut hardlopen en een minuut wandelen. Download een meditatie app en begin met het luisteren hiernaar. Zorg dat je lichaam sterk is en je ontspannen met een rechte rug en nek kunt blijven zitten. Ook dit vergt oefening. Als je merkt dat je verder komt in je ontspanning kun je een wekkertje zetten met een “pling” geluid dat na 10 minuten afloopt. Eerst doe je dit misschien 1 keer per week thuis en langzaam wordt dit elke dag en dan wordt de tijdsduur langer. Van 10 minuten naar een kwartier, naar 20 minuten naar een half uur.
  6. Probeer het voor jezelf ook leuk en leerzaam te houden. Probeer een nieuwe mudra uit, of een nieuwe ademhalingstechniek. Wees met de ademhalingstechnieken wel voorzichtig! Deze kunnen niet allemaal zonder toezicht van de leraar uitgevoerd worden.
  7. Geef jezelf elke keer als je op de mat stapt of gaat zitten een intentie. Dat kan bijvoorbeeld zijn “mag alles wat ik doe bijdragen aan het geluk van de wereld” of misschien “zonder oordeel waarnemen”.
  8. Het kost ook een behoorlijke motivatie en inzet om dit vol te blijven houden. Het is inderdaad niet de bedoeling dat je met tegenzin de mat op stapt, want dat werkt averechts. Dan is het beter jezelf af te vragen of het nu wel zin heeft of dat je het misschien even uit moet stellen. Maar zorg dat van uitstel geen afstel komt. Vervang dan de zonnegroet door 10 minuten savasana of lees in een boek over yoga. En wat misschien nog wel belangrijker is, weet wat voor jou het beste moment van de dag is om yoga te doen. ‘s ochtends om half zeven of juist voor het slapen gaan.
  9. Zorg tijdens jouw moment niet gestoord kunt worden. Zet je telefoon uit, of leg hem in een andere ruimte. Focus jezelf. Focus op een bepaald punt in de ruimte of op een punt in jezelf. Zet überhaupt je telefoon wat vaker uit. Of “vergeet” hem een dagje.
  10. Een week offline. Ga een week offline. Geen facebook, twitter, instagram, nieuws, krant etc. Het is zomer, veel mensen krijgen vakantie. Dat is de ideale tijd om dit uit te proberen. Je hoeft niet bereikbaar te zijn voor je werk, je bent vrij en je licht je vrienden en familie van te voren in dat je een week offline gaat. Dan ga je heel veel tijd en vrijheid voor jezelf creëren. Waarin dan in mijn ervaring de vraag naar yoga vanuit je diepste zelf vanzelf komt. Je stapt dan als vanzelf je mat op.

Dat laatste ga ik komende week weer een keer doen. Ik merk dat ook ik weer een soort “mobieltjeslijm” aan mijn handen heb zitten. Dit moet er weer even afgeweekt worden. Ik ben echter niet vrij, de lessen gaan gewoon door. Dus ik ben telefonisch wel bereikbaar, maar facebook en alle andere social media staat uit.

Heel veel succes en een hele mooie zomerse week toegewenst!

 

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading